FAQ

FAQ

Verzekeraars hebben samenwerkingsverbanden met schadeketens en individuele schadeherstelbedrijven, dit wordt schadesturing genoemd. In deze structuur hebben verzekeraars en schadeketens een concurrentiemodel gecreëerd dat er niet om liegt. Schadeherstelbedrijven worden in klassen ingedeeld aan de hand van allerlei statistieken, waaruit vervolgens meer of minder sturing van verzekerden naar die schadeherstelbedrijven volgt. Dus, degene die het beste scoort (lees: laagste schadebedrag en goedkoper repareert) krijgt de meeste klanten van de verzekeraar gestuurd. Schadeherstelbedrijven die toch goed repareren en dus hoger in het schadebedrag komen en dus ondermaats scoren worden door de verzekeraar opgezegd, waardoor vooral het gemiddelde schadebedrag weer lager wordt omdat er angst heerst dat de klant niet meer gestuurd wordt.

Optisch ziet je auto er weer netjes uit. Hij staat te glimmen en is helemaal gewassen en uitgezogen. Maar onderhuids kan dit betekenen  dat je auto niet goed gerepareerd is. Als een reparatiebeslissing wordt genomen gebaseerd op wat wel niet betaald wordt, of de reparatieadviezen van autofabrikanten zijn niet opgevolgd dan is het goed mogelijk dat je risico loopt bij een volgende schade. Eigenlijk is het dan net “Russisch roulette”. Zeker weten doe je het niet, maar diverse uitgevoerde testen laten de impact zien van goed en niet goed herstelde auto’s, alsmede het verschil tussen originele onderdelen en niet originele onderdelen.
Laat u niet misleiden: Matching Quality is niet origineel, het is gelijk aan origineel.

De Auto Schade Keuring vertelt je hoe je auto na schadeherstel is gerepareerd. Goed of niet goed. Een andere mogelijkheid is er niet. Betekent niet goed dat je auto slecht gerepareerd is? Nee, dat hoeft niet. Je auto kan voldoende gerepareerd zijn (maar goedkoper), je auto kan matig gerepareerd zijn of slecht.

Dat is toch raar, want het is jouw auto, jouw investering. Jij bepaalt wie je auto repareert. Laat je niet misleiden of ontmoedigen  en neem niet alles wat je verzekeraar je vertelt als vanzelfsprekend aan. Blijf gewoon baas over je eigen auto. Neem contact met ons op of laat het schadeherstelbedrijf van je keuze contact met ons opnemen. Vaak is het na interventie van ons alsnog mogelijk dat je auto bij het schadeherstelbedrijf van je keuze gerepareerd kan worden.

Schadeketens en vele verzekeraars maken zich nog steeds schuldig aan schadesturing. Maar ze maken ook eens vaste prijsafspraken. Dit betekent voor jou dat je auto ongeacht het gecalculeerde  schadebedrag (al een gemiddelde van een gemiddelde) de afspraak tussen schadeketen en verzekeraar is dat elke auto tot € 3.000,- gerepareerd moet worden voor een bedrag van bijvoorbeeld € 985,--.  Hoe denk je zelf dat je auto door deze onderlinge afspraken hersteld gaat worden?
 

Door de afspraken die verzekeraars maken met schadeketens is de kans groot dat je auto niet goed gerepareerd wordt. Het schadeherstelbedrijf kan niet anders dan  een reparatiebeslissing nemen gebaseerd op wat uiteindelijk wel en niet betaald wordt. Door deze grote druk wordt je auto anders gerepareerd, zonder dat je als autobezitter hiervan (vooraf) op de hoogte gesteld bent. 

Schadesturing geeft schadeherstelbedrijven de ruimte om je auto niet goed te herstellen. Voorbeelden van goedkoper repareren zijn: 

  • Niet originele onderdelen worden gemonteerd op je auto;
  • Plaatwerkdelen die eigenlijk vervangen moeten worden, worden gewoon hersteld;
  • Metallic kleuren niet uitspuiten wat vaak leidt tot zichtbaar kleurverschil;
  • Zo min mogelijk onderdelen demonteren wat kan leiden tot zichtbare spuitranden;
  • Koplampen, bumpers en afdekplaten worden gerepareerd in plaats van vervangen.
     

Stel je eigen vraag:

jijbepaalt logo

Vraag, probleem of klacht over autoschade, de afhandeling of de reparatie ervan, verzekeraar of je polis?

Stel een vraag

Neem contact op

Postbus 15,
6658 ZG
Beneden-Leeuwen