Als Inshared verzekerde ben je conform de polisvoorwaarden verplicht de schade altijd door een ABS Autoherstel vestiging vast te laten stellen. Maar dit is niet van toepassing bij een verhaalbare schade, oftewel een niet eigen schuldschade, mits je niet eerst naar een ABS Autoherstel vestiging gaat!
Ombudsvrouw Schadeherstel adviseert bij een niet eigen schuldschade altijd rechtstreeks te (laten) vorderen op de tegenpartij en niet eerst door een ABS Autoherstel vestiging je schade vast te laten stellen!
DE ZAAK
Deze Mercedes Benz A-klasse is casco verzekerd bij InShared. Het betreft een eigen schuldschade dus het contract, de polisvoorwaarden InShared zijn in principe leidend bij deze forse voorschade. Klant wilde echter zijn Mercedes-Benz A-klasse laten repareren bij zijn Mercedes-Benz dealer; ongeacht wat hij eventueel zelf bij zou moeten betalen!
De auto was gelukkig nog niet bij een ABS Autoherstel vestiging geweest, dus werd er opdracht gegeven de auto te transporteren naar de Mercedes-Benz dealer. Experda (schade-expertisedienst) werd door Jijbepaalt.nl ingeschakeld om samen de schade op zichtbare schade vast te stellen. Deze voorcalculatie is door Jijbepaalt.nl aangeboden aan het schadeteam van InShared.
REACTIE INSHARED OP VOORCALCULATIE JIJBEPAALT
"Bedankt voor uw bericht. In deze e-mail leest u waarom wij de schade niet kunnen vergoeden als deze niet is vastgesteld bij een ABS vestiging.
U stuurt ons een voorcalculatie. Ook deze is op basis van de zichtbare schade. Deze schade kan daarom ook worden vastgesteld bij de ABS vestiging.
De ABS vestiging zal daarbij rekening houden met de geldende contractafspraken:
Zo krijgen wij korting op nieuwe onderdelen (15%) en is het uurtarief lager. Bij de calculatie houdt de ABS vestiging ook rekening met de wijze van herstel. Zo kan het soms niet noodzakelijk zijn om een onderdeel te vervangen. Wellicht is het goedkoper om het onderdeel te herstellen.
In dit geval is het duidelijk dat verzekerde niet naar de ABS vestiging gaat. Daarom wijze wij u op onze polisvoorwaarden. Zoals u in artikel 9.1 van de polisvoorwaarden ziet, moet de schade worden vastgesteld bij de ABS vestiging. Wij kunnen daarom niet akkoord gaan met de door u opgestuurde schadevaststelling van Experda.
Wij sluiten op dit moment het dossier. Mocht verzekerde zich alsnog willen conformeren aan onze polisvoorwaarden, en de schade vast willen laten stellen bij een ABS vestiging, dan horen wij het graag."
ANTWOORD JIJBEPAALT.NL OP MAIL VAN INSHARED
"Het verbaast mij dat u voorbij gaat aan de reeds in opdracht van ons uitgevoerde schadevaststelling conform Nivre gedragsregels. Ondanks de forse voorschade, welke voor u ook zichtbaar moet zijn aan de hand van de inhoud schadevaststelling Experda en foto's, blijft u op het standpunt dat de auto eerst naar een ABS vestiging moet. Dit verbaast ons. In de ABS-werkinstructie InShared (schadeketen ABS) staat dat Dekra ingeschakeld dient te worden als het bedrag nieuwe onderdelen meer dan € 2.500,- bedraagt. In het rapport van Experda betreft het bedrag aan nieuwe onderdelen € 5.960,95, maar toch weigert u een Dekra expert te regelen bij het schadeherstelbedrijf van de MB-dealer, waar de auto van uw verzekerde nog steeds staat te wachten.
U blijft stellig: het voertuig van uw verzekerde moet eerst naar een ABS vestiging getransporteerd worden zodat deze ABS vestiging in de gelegenheid wordt gesteld conform de werkinstructies InShared/ABS de schade op zichtbare schade vast te stellen. De kosten van dit transport zijn voor uw rekening. Op de vraag of de auto van uw verzekerde ook weer teruggebracht wordt op kosten InShared naar het schadeherstelbedrijf van deze MB-dealer, heeft uw medewerker aangegeven dat dit op eigen kosten van en door uw verzekerde zelf geregeld moet worden. Dit is voor uw verzekerde echt onbegrijpelijk daar van meet af aan duidelijk is dat de auto bij de MB dealer daadwerkelijk hersteld wordt, ongeacht de (financiële) uitkomst!
Uit onderstaande mail leest uw verzekerde dat u goedkoop schadeherstel/prijs prefereert en kwalitatief goed en veilig schadeherstel klaarblijkelijk voor u ondergeschikt is. Dit is niet acceptabel voor uw verzekerde, daar hij voor goed schadeherstel verzekerd is conform de polisvoorwaarden! Dit betekent dat de auto teruggebracht dient te worden in de staat van net voor de aanrijding. Uw verzekerde gaat dan ook niet akkoord dat er eventuele concessies gedaan worden in de vaststelling van de schade via uw expert, het daadwerkelijke schadeherstel van zijn voertuig dan wel in het financieel schadeloos stellen van uw verzekerde. De auto zal conform OEM reparatievoorschriften hersteld worden zodat uw verzekerde gewaarborgd en verzekerd is van kwalitatief goed en veilig schadeherstel."
1e SCHADEVASTSTELLING MERCEDES-BENZ DEALER
€ 99,80 excl. 21 % BTW, uurloon Mercedes-Benz dealer
€ 104,00 excl. 21 % BTW, spuitloon Mercedes-Benz dealer
€ 10.678,06 inclusief 21 % BTW totaalbedrag voorcalculatie
1e SCHADEVASTSTELLING ABS AUTOHERSTEL VESTIGING
€ 58,20 excl. 21 % BTW, uurloon ABS Autoherstel vestigingen
€ 58,20 excl. 21 % BTW, spuitloon ABS Autoherstel vestigingen
€ 7.638,67 inclusief 21 % BTW totaalbedrag voorcalculatie
FINANCIEEL VERSCHIL VAN RUIM € 3.000,-?!
Dit komt door de contractafspraken door InShared met ABS Autoherstel gemaakt op uurtarief en bedongen kortingen, en gebruik niet originele- en zelfs gebruikte onderdelen.
Uurtarief:
Allereerst door het verschil in uurtarief, zo'n € 42,- per gewerkt uur en bij het spuittarief zelfs zo'n € 45,- per uur. In dit dossier is er totaal 25 uur arbeid verricht.
Gebruik originele- versus niet originele onderdelen:
Volgens de samenwerkingscontracten moeten de ABS Autoherstel vestigingen waar mogelijk gebruik maken van niet originele en/of gebruikte onderdelen. De Mercedes-Benz dealer maakt gebruik van originele onderdelen. In onder andere de condensor en koplampen zat dus in deze zaak vooral het prijsverschil onderdelen. Alles moest vernieuwd worden, er was bijna niks te herstellen.
KETENCONTRACTEN LEIDEN TOT GOEDKOOP SCHADEHERSTEL!
ABS Autoherstel vestigingen herstellen zoveel mogelijk, soms zelfs op het randje. Door het door verzekeraar bedongen veel lagere uurtarief (zo'n 30%!) kan men voor heel wat uurtjes repareren, maar is dit kwalitatief verantwoord? En is dit wat je als klant wilt?! Vaak weet je dit niet eens, daar het niet in het contract met je verzekeraar staat, de polisvoorwaarden. Maar wel in het samenwerkingscontract verzekeraars en schadeketens.
Inshared heeft 15 % korting over nieuwe onderdelen bedongen. Dit is eigenlijk geld van de klant. Immers dit staat niet in je polisvoorwaarden.
Ook hierdoor wordt trouwens waar mogelijk hersteld door ABS Autoherstel vestigingen om toch nog marge, lees: winst te maken. Beter herstellen (uurtjes verkopen) als "gedwongen" marge weggeven aan InShared.
Inshared heeft trouwens schadelastgarantie afspraken bedongen, welke gelukkig bij deze schade niet van toepassing zijn. Het schadeherstelbedrag is daarvoor te hoog.
Ja Ja.......We all benefit?!
SCHADEVASTSTELLING DEKRA INSHARED (eindcalculatie)
De Mercedes-Benz dealer heeft geen samenwerkingsovereenkomst met schadeketens, maar wel met Achmea als officiële merkdealer. Ondanks dat het reguliere uurtarief van deze MB-Benz dealer € 99,80 en € 104,00 excl. 21 % BTW is, is in het samenwerkingscontract dat verzekeraar Achmea bedongen heeft met MB-dealers verplicht vastgesteld op € 64,80 per uur excl. 21 % BTW voor zowel arbeid- als spuittarief, en heeft de verzekeraar 12.5 % korting bedongen, lees: marge van de schadehersteller, op nieuwe onderdelen die op jouw auto gemonteerd worden.
Voor deze overigens zeer trouwe klant van deze Mercedes-Benz dealer is het trouwens ook niet uit te leggen waarom hij als klant en eigenaar van de auto het hoogste uurtarief zou moeten betalen. Terwijl in dezelfde werkplaats met dezelfde mensen, apparatuur (middelen) en kennis en kunde verzekeraar Achmea maar € 64,80 aan uurtarief moet betalen exclusief de BTW. En Achmea is nog niet eens eigenaar van de auto, maar een risicoafdekker.
Er is dan ook in samenspraak met deze Mercedes-Benz dealer besloten om niet voor het "volle" uurtarief tarief deze schade af te wikkelen met de klant, maar voor het contractueel vastgelegde Achmea tarief. Dit om Achmea niet voor de schenen te schoppen en om de trouwe Mercedes-Benz klant tegemoet te komen.
InShared is een verzekeringsproduct uit de keuken van Achmea
Definitieve financiele afwikkeling klant, InShared en Mercedes-Benz dealer
De klant heeft uiteindelijk zelf betaald:
het eigen risico van € 250,-, de kosten van autotransport van ABS vestiging naar de Mercedes-Benz dealer van € 60,- en het bijbetalen voor goed schadeherstel middels jijbepaalt bemiddeling, een bedrag van maar € 327,05, in dit geval bij zijn Mercedes-Benz dealer, maar in deze had dit ook een onafhankelijk schadeherstelbedrijf kunnen zijn.
Resume:
Laat de verzekeraar niet de regie hebben over je autoschade.
Vraag altijd het calculatierapport bij het schadeherstelbedrijf. Dan heb je gelijk inzicht in wat vernieuwd en wat hersteld is en tegen welke door verzekeraar bedongen uurtarieven.
En je ziet gelijk wat de verzekeraar aan kortingen met betrekking tot jouw schade van het schadeherstelbedrijf eist.